نگاه سیاسی به فرهنگ، ثمرهای جز ارائه آمارهای نادرست برای تاریخ سینمایی کشور به ارمغان نمیآورد؛ نگاهی که موجب شده است سرنوشت پرفروشترین فیلم تاریخ سینما در هالهای از ابهام قرار گیرد، اما از تعیین ساختار اشتباه سازمان سینمایی به دلیل عدم شناخت کافی پرده بر میدارد.
حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در حاشیه همایش «اکران فیلم خارجی، فرصتها و تهدیدها برای سینمای ملی» منبع اصلی آمار فروش فیلمها را «سینما تیکت» معرفی میکند و میگوید: «پایگاه سینما تیکت منبع اصلی آمار فروش فیلمهای کشور است و مخاطبان میتوانند برای اطلاع از آمار رسمی فروش فیلمها به این پایگاه مراجعه کنند» اما این پایگاه که زیر نظر «مؤسسه سینما شهر» اداره میشود و وابسته به سازمان سینمایی است تنها میزان فروش سینماهای متصل به سیستم خرید اینترنتی بلیت را نشان میدهد و این مکانیزم اختلاف قابلتوجه ۱۰ تا ۲۰ درصدی در آمار کل فروش را به وجود میآورد و برای پر کردن این خلأ هیچ مرجع خارج از دفاتر پخش یا تهیهکنندگان که ذینفع نباشند، وجود ندارد، دفاتری که برای افزایش آمار فروش فیلمهای خود اطلاعات غیرحقیقی ارائه میدهند که موجب افزایش چشمگیر این اختلاف میشود و گاهی بیش از ۴۰درصد آمار کل فروش فیلم غیرحقیقی گزارش میشود، خلأیی که به دلیل بیتدبیری و بیبرنامگی پررنگ ترشده است.
اما در هالیوود فیلم «آواتار» با فروش ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار پر فروش ترین فیلم تاریخ نامیده میشود اما اگر با احتساب نرخ تورم باشد این فیلم به فروش ۳ میلیارد و ۲۰ میلیون دلاری میرسد و از سوی دیگر فیلم تحسین شده «برباد رفته» که پربینندهترین فیلم تاریخ جهان قلمداد میشود که فروش ۳۹۰میلیون دلاری در سال ۱۹۳۹ داشته است با احتساب نرخ تورم به فروش ۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار دست مییابد و پرفروشترین فیلم تاریخ سینما نام میگیرد.
اما در ایران معیارهای دیگری از قبیل افزایش ناگهانی هزینه بلیت، تقسیم نادرست پردههای سینمایی و مدت زمان اکران، این آمار را بیشتر خدشهدار میکند، در هر حال برای تعیین پرفروشترین فیلم تاریخ سینما میتوان لیستی بلند بالا ایجاد کرد و از پربینندهترین فیلم سینما «کلاه قرمزی و پسرخاله» که با میانگین بلیت ۵۰ تومانی در سال ۱۳۷۲، صد و هفتاد و دو میلیون تومان فروش داشته است که معادل ۳میلیون و ۴۴۰ هزار ببینده میشود تا فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی که توانست به ۱۴میلیارد و ۵۶۹ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان فروش برسد و یا فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی با فروش ۱۴میلیارد و ۶۸۷ میلیون و ۶۳۷ هزار تومان که در روزهای ابتدایی بهای بلیت خود را تا ۱۵ هزار تومان افزایش داده بود در این لیست قرار میگیرد که اگر همان خلأ ۱۰ تا ۲۰ درصدی را لحاظ کنیم، آمار تغییر چشمگیری پیدا میکند و فروش فیلم «محمد(ص)» به ۱۹ میلیارد و «فروشنده» به ۱۵میلیارد میرسد؛ اختلافی دیده نمیشود و تا زمانی که مسند قدرت در دستان افراد صرفاً براساس معیارهای سیاسی قرار گیرد، مخاطب نباید غیر از سردرگمی و پنهانکاری توقع دیگری داشته باشد، مسئلهای که گذر زمان و تاریخ به آن اعتراف خواهد کرد.
سهشنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
بازی با آمار فروش فیلمها نتیجه نگاه سیاسی به فرهنگ/ چرا پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما مهم شده است!؟
سینماپرس: مهدی خرامان/ ماهیت سینما بر سرگرمی آن بنا شده است و شاید به همین دلیل سازمان سینمایی خود را با آن سرگرم و تاریخ را سردرگم کرده است، سردرگمی از جنس بیتدبیری که نشئت گرفته از تعیین نادرست مسندنشینان قدرت است.
ارسال نظر